Thursday, May 13, 2010

Sup Ayam Halia

BAHAN - BAHANNYA :-)
5 - 6 ketul ayam kampung (boleh guna ayam biasa)
3/4 camca besar lada hitam biji, tumbuk hancur
1 inci halia, diparut
3 ulas bawang putih, diparut
1/2 inci kunyit hidup, diparut
1 1/2 inci halia, dihiris nipis
Garam secukup rasa
Air secukupnya
Hirisan daun sup/daun bawang, untuk hiasa
Bawang goreng, untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)

Ayam dibersihkan, cuci dan tos. Satukan bahan2 yang diparut, halia hiris dan lada hitam tumbuk, gaul bersama ayam tadi dan perap sekurang2nya 1 jam.
Masukkan ayam tadi ke dalam periuk dan tuang air secukupnya. Masak hingga mendidih kemudian kecil kan api dan renih hingga ayam empuk.
Masukkan garam secukup rasa. Matikan api dan hias dengan hirisan daun sup/daun bawang dan bawang goreng, hidangkan bersama nasi.....
CATATAN MAT GEBU :- Sebab mat guna ayam kampung dan agak liat, jadi proses memasak mat lakukan dalam periuk tekanan @ pressure cooker untuk lebih cepat. Lagi satu kan, kalau beli lada hitam, kalau dapat beli yang bulat2, kalau lada hitam yg nampak bulat tapi kecut dan mengerutu, rasa dia kurang sedap berbanding yg bulat2 tuu... Eh..nak tambah sikit, teringat pesanan Ustaz Wan Sohor Bani Leman, dia kata kalau nak sembelih ayam kampung, seharusnya ayam tu tadi dikurung sekurang2nya 3 hari dan diberi makan jagung, maklumlah ayam kampung yang bebas, depa belasah apa jee, tak de pantang!....ok tu jee nak kata.....Selamat mencuba..

0 comments: